Stripoteka 1000

Uz zlatni jubilej  
STRIPOTEKA – ISTORIJA KOJA SE NE PONAVLJA
Godine 1969., nedeljna strip revija „Panorama“, novosadskog izdavača NIP „Forum“, ušla je u petu godinu redovnog izlaženja. U 183. broju (17.04.1969), uredništvo „Panorame“ najavilo je skori izlazak prvog broja mesečnika matične revije. Naredni broj je i ozvaničio naziv ovog izdanja: „Stripoteka Panorama“. I zaista, početkom maja 1969.godine, na kioscima za prodaju štampe širom zemlje osvanuo je prvi broj novog mesečnika sa stripom „Umpah-Pah“ Uderza i Gošinija, odnosno epizodom „Dupli skalp“. Štampana u A4 formatu (koji nikada neće menjati), sa koricama u boji na premazanom papiru i crno-belim stranama stripa na roto-hartiji, „Stripoteka Panorama“ se u vizuelnom smislu nije bitno razlikovala od svog matičnog izdanja. Međutim, činjenica da je u svom sadržaju donela kompletnu epizodu jednog stripa, najavljujući tako potpuno drugačiju koncepciju, od presudnog je značaja za njenu dalju sudbinu, baš kao i za razvoj strip izdavaštva u celoj zemlji. Naime, u ovom periodu su nosioci klasičnog i decenijama dominirajućeg načina objavljivanja stripova u nastavcima „Politikin zabavnik“, „Plavi vjesnik“ i „Kekec“ zapali u ozbiljnu krizu, a teškoće je imala i sama „Panorama“ koja će dve godine kasnije i prestati da izlazi. Primat na tržištu stripova preuzimaju izdanja sa celovitim epizodama: „Crtani romani“, „Nikad robom“, „Zlatna serija“ i „Lunov magnus strip“. Tako je pojava „Stripoteke“, već i zbog svog otkolona od matične revije, simbolično označila raskid sa prošlim vremenima i preuzimanje modernog koncepta u objavljivanju stripa.
Prva četiri naslova „Stripoteke“ nisu imala označene brojeve, ali je starijim čitaocima poznato da je posle „Umpah-Paha“ izašao drugi broj sa Mašeroovim „Krckom“, da je treći broj objavio „Morske tigrove“ („Den Kuper“), a četvrti Taličnog Toma u epizodi „Daltoni u Kanadi“. U narednim brojevima, „Stripoteka“ se pretežno oslanja na proverene strip junake iz „Panorame“: „Olak gladijator“, „Čelična kandža“, „Spiru i Fantazije“, „Pauk“, „Riđobradi“, „Mornar Nik“, „Džet-as-Logan“, „Modesti Blejz“, „Tangi i Laverdir“; a samo povremeno objavljuje i poneku epizodu do tada nepoznatog serijala: „Morg“ i „Ratnik sunca“ („Džon Merok“). Najčešće objavljivan strip u prvih tridesetak brojeva nesumnjivo je bio „Talični Tom“. Inače, do 14.broja kao odgovorni urednik potpisivao se Tomislav Ketig, da bi posle toga uređivanje „Stripoteke“ preuzeo Svetozar Tomić.
OD MESEČNIKA – NEDELJNIK
Počev od 37.broja (01.07.1972) „Stripoteka“ prelazi na nedeljnu dinamiku izlaženja, nasleđujući tako u potpunosti ugašenu „Panoramu“ (poslednji, 318.broj izašao je 18.11.1971), a od 48.broja (16.09.1972) redovno objavljuje i datum svog izlaska. Krajem iste godine, po prvi put se u „Stripoteci“ pojavljuju dva značajna serijala: u 60.broju „Poručnik Bluberi“ Žiroa i Šarlijea, a dva broja kasnije i „Tarzan“ Rasa Maninga. Kvalitetnom izboru stripova doprineće i objavljivanje nove epizode „Lika Orijenta“ (prethodne objavljivane u „Panorami“), kao i trajno uvođenje Frankenovog „Gaše“ („Gastona“) od 70. broja revije. Sa 81. brojem (05.05.1973), „Stripoteka“ prestaje da nosi u svom naslovu dodatak „Panorama“, i sa novim rešenjem naslovne strane prelazi na paralelno objavljivanje dva ili tri stripa u nekoliko nastavaka. Istovremeno, smanjen je i obim lista sa 48 na 36 unutrašnjih strana. Zaključno sa 149. brojem, „Stripoteka“ će zadržati ovakvu koncepciju, objavljujući na svojim stranicama nove epizode „Demona sa Kariba“ (prethodno pod nazivom „Riđobradi“), „Lika Orijenta“, „Poručnika Bluberija“, „Taličnog Toma“, „Asteriksa“ i „Karla Vikinga“. Vredno je zabeležiti da je u 120. broju objavljen „Tarzan“ Bena Hogarta u epizodi „Zaboravljeni svet“.
Deset meseci od prelaska na objavljivanje stripova u nekoliko nastavaka, pojavljuje se prvi dvobroj „Stripoteke“ 150/51 (05.03.1974) sa, i danas, prepoznatljivim logotipom. Uz gotovo duplirani broj unutrašnjih strana (64), već od tog trenutka revija će se ponovo vratiti na koncepciju objavljivanja kompletnih epizoda, dok će samo duže humorističke stripove donositi u više nastavaka. Važno je napomenuti da „Stripoteka“ u ovom periodu uvodi još jedan novi kvalitet: počinje da objavljuje i imena autora, kao i odgovarajuće kopirajte. Narednih 75 dvobroja doneće nove epizode „Asteriksa“, „Taličnog Toma“, „Poručnika Bluberija“, Maningovog „Tarzana“, „Riđobradog gusara“, „Lika Orijenta“, „Karla Vikinga“, „Čelične kandže“, „Crnobradog“ i „Modesti Blejz“, kao i nove junake „Bob Moran“ Vansa i Vernesa, „Gart“ Frenka Belamija, „Nova Novator“ Grega i „Harun Al Prašid“ („Iznogud“) Tabarija. Prvi put se u „Stripoteci“ pojavljue slavni italijanski autor Jakoviti sa svojim junacima „Koko Bil“ i „Zori Kid“. U dvobroju 312/13 premijerno nastupa „Džef Hok“ Sidnija Džordana, u 324/25 „Džems Bond“ Horaka, a u 332/33 i „Romeo Braun“ Džima Holdaveja. Uz Već prisutnu „Modesti Blejz“ ovi serijali će biti najčešće zastupljeni predstavnici engleskog stripa. Međutim, već od 328/29 dvobroja „Stripoteka“ počinje redovno da objavljuje najpoznatije serijale američkih autora: „Flaša Gordona“ Reboja (kasnije Den Berija), „Mandraka“ Lija Foka i Fila Dejvisa, „Ripa Kirbija“ Džona Prentisa, „Princa Valijanta“ Hala Fostera, „Fantoma“ Lija Foka i Si Berija, „Fila Korigana“ Ala Vilijamsona i Arčija Gudvina, „Bena Bolta“ Džona Kalina Marfija; kao i humorističke stripove: „Mornara Popaja“ Tima Simsa i Bila Zabolija (kasnije Bada Sagendorfa, „Porodicu Taranu“ Gea Mak Manusa i Rajavog „Gidžu Jaguridu“. Nesumnjiva poplava američkog stripa ipak neće istisnuti ostvarenja evropskog porekla. Naprotiv, francusko-belgijski i engleski stripovi ravnopravno će konkurisati za prostor u „Stripoteci“, a njima će se postepeno pridruživati i radovi autora iz drugih zemalja. U ovom periodu od novih serijala vredno je zabeležiti pojavu „Nebeskog sokola“ Džona Diksona, „Bruno Brazila“ Vilijama Vansa i Luja Albera i „Komanče“ Hermana i Grega.
Sa 400. brojem „Stripoteka“ više ne izlazi sa oznakama dvobroja, ali zadržava obim od 64 unutrašnje strane. U narednih tridesetak brojeva dominiraće stripovi američkog, engleskog i australijskog porekla, uz povremeno nove epizode francusko-belgijskih strip junaka: „Lik Orijent“, „Bruno Brazil“, „Bob Moran“. Od humorističkih stripova redovni su „Gaša“,  „Popaj“,  „Porodica Tarana“ i „Gidža Jugurida“. Između 430. i 454. broja prvi put se u „Stripoteci“ pojavljuju američki strip junaci „Brik Bradford“ Pola Norisa, „Stiv Kenjon“ Miltona Kanifa i „Džim iz džungle“ Aleksa Rejmonda, kao i francusko-belgijski „Džeri Spring“ Žizea i Filipa, „Pantere“ Aidana i Grega, „Bernard Prins“ Hermana i Grega, „Tunga“ Aidana, „Badi Longvej“ Deriba i Grega i „Jorik“ Dušatoa i Papa.
Broj 455. postaje posebno značajan zbog objavljivanja prvog stripa iz Marvelove produkcije: „Konana“ Džona Bjuseme i Roja Tomasa. Samo dva broja kasnije pojaviće se i početna epizoda „Planete majmuna“ Džordža Tuske i i Daga Menša. „Konanu“ će se, počev od 473. broja, pridružiti još jedan slavni Marvelov junak – „Tor“ Pabla Markoda i Davida Krafta. Sa pojavom „Santeja“ Funtea i More u 460. broju, stidljivo je nagovešten dolazak španskih autora, mada će on ipak uslediti nešto kasnije. Od novih serijala „Stripoteka“ u ovom periodu predstavlja prve epizode „Tara“ tandema Remohi-Moliterni, „Ramiroa“ Vansa i Stokarta, kao i pomalo bizarnog „Al Krejna“ Aleksisa i Lauzijea. Premijeno se pojavljuju i mađarski autori Zorad Erne i Horvat Tibor sa stripom „Veliki centarfor“. U kasnijem periodu biće objavljeno više ostvarenja pomenutog tandema. Poseban kuriozitet predstavlja uvođenje kineskih stripova (od 494. broja) nabavljenih iz njihove najpoznatije agencije Guozi Shudian iz Pekinga.
U 482. broju prvi put je objavljena jedna epizoda „Ripa Kirbija“ Aleksa Rejmonda, čiji će rad na ovom stripu biti gotovo u potpunosti predstavljen čitaocima „Stripoteke“. Tri broja kasnije (14.03.1978), gotovo neprimetno, startovao je „Hogar Strašni“ Dika Brauna. Zanimljivo je da će ovaj strip junak, bez kojeg je danas „Stripoteka“ nezamisliva morati da sačeka od 529. broja da mu se ime konačno pojavi u okviru najave sadržaja. Od humorističkih stripova „Hogaru“ će se ubrzo pridružiti „Nubin“ Barneta i Krendala i Knerov „Bim i Bum“. Prva epizoda „Kosmičkih putnika“ Žijona i Foresta objavljena je u 494. broju, a „Jugurte“ Hermana (kasnije Franca) pet brojeva kasnije.
Kao neka vrsta odgovora na sve češće kritike zbog činjenice da „Stripoteka“ u potpunosti zapostavlja domaći strip, pojavio se 508. broj sa prvom epizodom „Tare“ (kasnije „Poručnik Tara“) novosadskog tandema Branislav Kerac – Svetozar Obradović. U istom broju objavljen je i kaiš humorističkog stripa „Slonko“ Milana Bukovca. Njima će se nešto kasnije pridružiti Radić Mijatović i Dušan Vukojev sa početnom epizodom „Mike Muštikle“ i Dušan Vukojev sa humorističkim stripom „Šufnudle“. Pojava većeg broja domaćih autora u kratkom vremenoskom periodu predstavljala je značajan zaokret u uređivačkoj politici revije, koja će kulminirati sredinom osamdesetih godina kada će se na stranicama „Stripoteke“ uporedo i potpuno ravnopravno objavljivati radovi domaćih i svetskih stvaralaca. Prva epizoda Fuentovog stripa „Amargo“ objavljena je u 509. broju, a već u sledećem startuje „Džoni Hazard“ Frenka Robinsa. Usledio je period u kojem „Stripoteka“, pored redovnih serijala, objavljuje i značajan broj kratkih stripova poput „Kobre“ i „Ringa“ Artura de Kastilja, raznih Brećinih ostvarenja, kao i više strana Jakovitijevog „Tike Luftike“. Prvi put se pojavljuju „Tragači“ Barnsa i Lileja, „Džonatan Kartland“ Blank-Dumona i Harlea, „Rurik“ Salinasa i „Danijela“ Barnsa i O'Nila. Počev od 562. broja biće objavljeno više radova španskog autora Estebana Marota, a u 579. broju predstavljen je prvi deo „Kineske epopeje“ Pola Žijona i Rožera Lekurea. Na poslednjoj strani 567. broja redakcija „Stripoteke“ najavljuje izlazak „Princa Valijanta“ Herolda Fostera u knjigama, ulazeći tako u najveći izdavački poduhvat kakvim se može pohvaliti veoma mali broj zemalja u svetu.
Sa stripom „Čudovište iz čuda“ u 569. broju predstavljaju se Krešimir Zimonjić i Rastislav Durman, a nešto kasnije startuje i „Brboslav“ tandema Puljak – Durman. Broj 612. donosi prvu tablu (u koloru) „Bilija the Pljuca“ Branislava Kerca, 633. broj objavljuje „Inspektora Aleksandra“ Branka Plavšića i Dušana Vukojeva, u 646. počinje serijal „Nokan“ tandema Zimonjić – Duman, dva broja kasnije novi humoristički strip Vukojeva „Koko“, 654. premijerno donosi „Krampija“ Petra Meseldžije, a 659. „Ajka“ Stanka Franje. U ovom periodu vredno je zabeležiti objavljivanje prve epizode „Valerijana“ Mezieresa i Kristina (617), Tolkinovog „Gospodara prstenova“ u zanimljivoj kreaciji Bermeha i Kutija (641), „Srebrenog letača“ Džona Bjuseme i Stena Lija (650) kao i povratak Maningovog „Tarzana“ u verziji dnevnih kaiševa (653).
STRIPOVI U BOJI
Od 679 . broja (01.12.1981), „Stripoteka“ izlazi sa dupliranim koricama i uvodi u redovan sadržaj stripove u boji. Na drugoj, trećoj i četvrtoj strani duplih korica počinje da izlazi „Daleka planeta“ Lorensa i Batervorta, dok četiri poslednje premijerno predstavljaju „Bladstara“ Ričarda Korbena. Od istog broja, „Stripoteku“ kao urednik potpisuje Slavko Draginčić. Naredni broj prvi put predstavlja čitaocima revije „Meri Perkins“ Leonarda Stara, a u 684. izlazi storija Hogartovog „Tarzana“ pod nazivom „Pobuna robova“. Oba stripa će u neradnom periodu biti zastupljena sa po nekoliko epizoda. U 693. broju, Marvelov super-heroj „Hulk“ Rona Vilsona, Alfreda Alkale i Daga Menša zamenjuje na kolornima stranama „Daleku planetu“, a na unutrašnjim gotovo neopaženo debituje Hugo Prat sa stripom „Neobična avantura“ iz serijala „Erni Pajk“. Tri broja kasnije, objavljena je jedna od brojnih epizoda „Tarzana“ u crtačkoj verziji španskog autora Hose Ortiza. U narednim brojevima biće predstavljeni i drugi španski crtači, koji su za švedski „Atlantik studio“ radili na novim pričama o slavnom Berouzovom junaku. Broj 701. objavljuje prvi deo serijala „Džim Katles“ Žiroa i Šarlijea, dok u sledećem „Bladstara“ zamenjuje početna epizoda „Najamnika“ Vinsenta Segreljesa.
Broj 703. „Stripoteke“ posebno je obradovao poklonike radova Huga Prata. Konačno se pojavio i „Korto Malteze“, započinjući svoju dugu avanturu u „Baladi o slanom moru“. Prat će, sve do prvog gašenja revije (509. broj), biti jedan od najzastupljenijih autora, a čitaocima „Stripoteke“ biće predstavljeni gotovo svi njegovi serijali. U 705. broju objavljen je strip „Areta“ tandema Lebović – Vukojev, a u narednom startuje „Mort Cinder“ Breće i Osterhelda, a u 707. „Hulka“ na kolornim stranama smenjuje „Poručnik Bluberi“ sa epizodom „Fantomsko pleme“. Isti broj donosi i prvu priču serijala „Springvil“ italijanskih autora Kalegarija i Berardija.
Kod „Princa Valijanta“, u 708. broju , sve su uočljivije table koje je nacrtao autor „Ben Bolta“ Džon Kalin Marfi. U daljim nastavcima on će u potpunosti zameniti Herolda Fostera. U 714. broju startuje druga epizoda „Najamnika“ pod nazivom „Formula“, a sa 163 stranom završava se „Balada o slanom moru“. Nedeljne table „Tarzana“ Rasa Maninga objavljuju se od 722. broja, dok tri broja kasnije „Najamnika“ smenjuju kratke kolorne storije Ričarda Korbena. Od 732. broja startuje u boji nova epizoda „Daleke planete“, a na unutrašnjim stranama predstavljena je „Aksa“ Romera i Avenela. U 737. broju „Stripoteka“ objavljuje novi serijal, koji će veoma brzo steći veliku popularnost: „Aster Blistok“ Ribere i Godara. U narednom broju, na kolornim stranama, „Konan“ Džona Bjuseme, Alfreda Alkale i Roja Tomasa započinje novu avanturu, dok poslednje četiri stranice u boji popunjava premijerni strip „Krejn“ Breta i Gurmelena. Broj 742. donosi novi strip Dejan Nenadov „Stražar“ i prve gegove humorističkog stripa „Babura“ (kasnije „Crvenooki“) američkog autora Gordona Besa. Sledeći broj predstavlja novi serijal Huga Prata „Pustinjske škorpije“, u 747. prvi put je objavljen „Redov Bili“ Morta Vokera, a dva broja kasnije Dejan Nenadov se javlja sa još jednim stripom pod nazivom „Atentat“. U 750. „Krejna“ zamenjuje nova epizoda „Daleke planete“.
Broj 751. izuzetan je zbog specifičnog poklona namenjenog svim čitaocima revije. U priogu lista nalazila se ploča novosadske rok grupe „Griva“ sa njihova dva najveća hita: „Sitnije, sestro, sitnije“ i „Tebi je važna samo lova“. Sa novim stripom „Predskazanje“ Dejan Nenadov pokazuje da je u ovom periodu jedan od najagilnijih domaćih autora. Revija se prvi put štampa u tiražu većem od 100.000 primeraka, što je i za neka bogatija strip tržišta bila nezamisliva brojka. U 754. broju, „Konana“ na obojenim stranama zamenjuje „Persevan“ Lugvia i Leturžia, a već 757. broj donosi još jedan strip Nenadova pod nazivom „Mišolovka“. „Daleku planetu“ u 759. broju nasleđuje „Svet mutanata“ Ričarda Korbena. Od 765. broja „Stripoteka“ smanjuje obim unutrašnjih strana sa 64 na 48, nagoveštavajući time nastupajuću finansijsku krizu. „Persevana“ u 770.broju zamenjuje „Riđobradi“ Gatija, Žižea i Šarlijea, tri broja kasnije počinje nova epizoda „Korta Maltezea“ pod nazivom „U Sibiru“, a 775. donosi strip „Morganin znak“ Ruža i Rodolfa koji će na kolornim stranama naslediti tek završeni „Svet mutanata“.
U svom 780. broju (08.11.1983), „Stripoteka“ prvi put predstavlja domaću verziju „Tarzana“, koji počinje da se kreira u našoj zemlji prema licencnom ugovoru sa vlasnicima autorskih prava i „Atlantik studiom“. Epizodu pod nazivom „Borba za Opar“ realizovali su Branislav Kerac, Branko Plavšić i Slavko Draginčić. Dva broja kasnije premijeno se u reviji pojavljuje slavni Vil Ajzner sa svojim strip junakom „Spiritom“, „Riđobradog“ u 785. broju smenjuje nova epizoda Uderzovog „Asteriksa“, naredni donosi početak storije „U Veneciji“ Pratovog „Korta Maltezea“, 788. objavljuje u boji prve stranice „Storma“ Dona Lorensa i Saula Dana, a 789. novu epizodu „Tarzana“ domaćih autora: Kerac, Plavšić i Draginčić. U 794. broju „Stripoteke“, Hose Ortiz se predstavlja sa epizodom svog najznačajnijeg serijala „Hombre“, dok je u 799. broju prvi put objavljena jedna tabla čuvenog stripa „Mali Nemo“ Vinzora Mek Keja. „Asteriksa“ u 800. broju zamenjuju Pejoovi „Štumfovi“, dok se u narednom Breća i Triljo pojavljuju sa prvom epizodom serijala „Alvar Major“.
Počev od 801. broja, „Stripoteka“ povećava obim unutrašnjih strana sa 48 na 56, uz zadržavanje 8 kolornih (duple korice). Naredni broj donosi početak dužeg serijala „Maču Piču“ Radovana Devlića (beće objavljen u desetak nastavaka), kao i premijernu storiju „Arči Keša“ Malika i Brojera. U 814. broju, četiri kolorne strane prelaze u unutrašnjost (sredinu) revije i na njima se pojavljuju prve stranice nove epizode „Persevana“. Isti broj donosi „Čoveka sa Kariba“ Huga Prata, a u narednom je objavljena još jedna epizoda „Tarzana“ autorskog tria Kerac – Plavšić – Draginčić. Broj 830. predstavlja novu storiju „Storma“ Dona Lorensa i Dika Matene (na kolornim stranama), kao i startnu epizodu Francovog „Lestera Koknija“. U 831. beležimo početak serijala „Ana iz džungle“ Huga Prata, tri broja kasnije prvi put se pojavljuje „Bogi“ Sančeza i Segure, kao i Alfonso Font sa stripoma „Valentino“. „Storma“ u 840. broju nasleđuje Romerova „Aksa“, a naredni donosi novu epizodu „Tarzana“, ovog puta u kreaciji Sibina Slavkovića, Branka Plavšića i Slavka Draginčića. U istom broju objavljen je kratki Mebiusov strip „Škromble“.
Povodom 50. godišnjice jugoslovenskog stripa, 852. broj (26.03.1985) je, uz prigodni tekst, predstavio čitaocima i strip Andrije Maurovića „Krvolok iz Tanipura“. Naredni broj donosi početak serijala „Vam“ Igora Kordeja, kreiranog prema noveli Vladimira Kolina. Prvi deo ovog izuzetnog ostvarenja biće objavljen u šest nastavaka, a drugi u istom broju pod nazivom „Vamova deca“. Kuriozitet je što se ovaj strip premijerno pojavio u Španiji, da bi tek nakon toga bio predstavljen i našim čitaocima. U 854. broju „Stripoteke“, najavljen je izlazak prve knjige Svetozara Tomića „Strip, poreklo i značaj“. Broj 859. izlazi juna 1985. godine i od tog trenutka „Stripoteka“ privremeno prelazi na mesečnu dinamiku izlaženja. U narednom broju objavljena je prva epizoda „Torpeda“ Aleksa Tota i Sančeza Abulija (kasnije crtača Tota zamenjuje Bernet). Dva broja kasnije, „Stripoteka“ izlazi na 64 unutrašnje strane, a na koricama u boji predstavljena je kratka Korbenova priča „Bitka patuljaka“. U istom broju najavljen je izlazak prvog toma „Istorije jugoslovenskog stripa“ Zdravka Zupana i Slavka Draginčića. Broj 863. „Stripoteke“ uvodi značajnu novinu: prve tri unutrašnje strane donose teksutalni prilog o „Torpedu“, a u nastavku je objavljeno i nekoliko informacija o stripu. Već u narednom broju pojavljuju se rubrike „Pošta“ i „Strip berza“, kao i prilozi prvih redovnih saradnika Zorana Đukanovića i Veljka Krulčića. Njima će se uskoro pridružiti i mnogi drugi: Ljubomir Kljakić, Zdravko Zupan, Bojan Đukić, Aleksandar Žikić, Momčilo Rajin, Miroslav Marić, Esad Jakupović. U istom broju, na kolornim stranama koricazapočela je nova epizoda „Poručnika Bluberija“ – „Demoni Misurija“, koju je nacrtao Kolin Vilson.
ZLATNI PERIOD DOMAĆEG STRIPA
Od 865. broja (03.12.1985), sa pojavom stripa „Jungle Jive“ Milana Ilića i Rajka Miloševića Gere, kao da je označen pravi juriš domaćeg stripa na stranice revije. Već u narednom objavljena je „Kiborova kiša“ Željka Paheka, 867. donosi prvi deo stripa „Legende o vitezu Balardu“ Dejana Nenadova, u 868. osvanuo je „Sat anatomije“ Igora Kordeja, naredni broj će obeležiti „Srećni piloti“ Željka Paheka, a u 870. izlazi početna epizoda „Teksaških jahača“ Rajka Miloševića Gere i Dragana Savića. Čak ni pojava nekih premijernih inostranih stripova kao što su „Hiperion“ Franca i Dušatoa (869), „Zelenooka“ Alfonsa Fonta (870), „Čarli Mun“ Karlosa Trilja i Horacija Altune (871) i „Frenk Kapa“ Manfreda Somera (874), nije mogla da umanji značaj velikog prodora domaćih autora na stranice „Stripoteke“, čime se sporedna uloga stripova poteklih sa našeg tla pretvorila u potpuno ravnopravnu utakmicu između svih zastupljenih stvaralaca bez obzira na njihovo poreklo.
Sa 875. brojem (15.08.1986), „Stripoteka“ prelazi na petnaestodnevnu dinamiku izlaženja. U istom broju pojavljuje se „San“ Petra Meseldžije, naredni donosi početak nove avanture „Korta Malteza“ pod naslovom „Blago Samarkanda“, 878. predstavlja predstavlja strip „Santa Gea“ Milana Ilića i Dragana Savića, a 879. premijerno objavljuje na kolornim stranama „Priče o bitangi“ Branislava Perkovića. U istom broju prikazana je i prva epizoda Fontovog serijala „Priče nesavršene budućnosti“. U 880. broju „Stripoteka“ počinje da objavljuje (u boji) „Dena“ Ričarda Korbena. Zbog svoje eksplicitnosti u seksualnom pogledu, ovaj strip je srušio sve postojeće tabue, a „Stripoteka“ se definitivno oslobodila svoje konzervativne učaurenosti. Pehak se u istom broju predstavio s novim stripom „Cinema histories“. Dva broja kasnije, pojavio se prvi dio serijala „Nošen vetrom“ Fransoa Buržona. U ovom periodu „Stripoteka“ i dalje koristi svoje proverene adute oličene u serijalima „Princ Valijant“, „Rip Kirbi“, „Džon Hazard“, „Ben Bolt“, „Modesti Blejz“, „Poručnik Bluberi“, „Aster Blistok“, „Valerijan“, „Korto Malteze“, „Torpedo“ i „Bogi“, dok se od humorističkih pojavljuju isključivo stripovi američkog porekla „Hogar“, „Redov Bili“, „Popaj“ i „Crvenooki“.
Šestog januara 1987.godine, u 884. broju revije, objavljeni su rezultati velikog jugoslovenskog konkursa za strip, koji su zajedno raspisali „Stripoteka“ i nedeljne omladinske novine „NON“ iz Beograda. Prvu nagradu osvojio je Igor Kordej iz Zagreba sa storijom „Zvezdana prašina“, drugu Dubravko Mataković iz Vinkovaca sa stripom „Protman“, dok je za treću nagradu Marjan Amelijeti iz Ljubljane poslao svoj rad „Pet očeva Neninog deteta“. Prvonagrađeni rad je i objavljen u istom broju „Stripoteke“. Naredni broj revije doneo je i prvi deo „Balkan expressa“ Gordana Mihića u izvrsnoj scenarističkoj i crtačkoj obradi Branislava Kerca i Branka Plavšića. Broj 888. objavljuje „Tele-com-pact“ Dragana Savića, sledeći „Ffuck kompany“ Željka Paheka, 892. „Magnum force“ Branislava Kerca, a 894. strip „Froughi“ Željka Paheka. Dva broja kasnije „Stripoteka“ predstavlja rad Đorđa Milovića i Dušana Vukojeva „Trampu“, 898. broj donosi „Esmeraldu“ Petra Meseldžije i Dušana Vukojeva, 903. objavljuje Pahekov „Rutinski postupak“, u 906. broju izlazi strip „Braća po razumu“ istog autora, dok je u 908. predstavljen „Lov“ tandema Meseldžija – Vukojev. Od inostranih ostvarenja vredno je zabeležiti da je u 905. broju započeto objavljivanje „Indijanskog leta“ Huga Prata i Mila Manare, koje će tri broja kasnije biti i završeno.
Broj 909. je, umesto 19. januara, izašao tek 2. februara 1988. godine, a onda je bez ikakve najave nastala duga, petnaestomesečna pauza. U 910. broju (02.05.1989), redakcija je objavila saopštenje da je do prekida u izdavanju došlo isključivo iz financijskih razloga, ali i da je uverena da se ovakve situacije više neće ponavljati. (Naravno, nije mogao ni da zamisli šta će nas zadesiti samo dve godine kasnije – op. a.) „Stripoteka“ je sada imala korice, 48 crnobelih unutrašnjih strana i još 4 kolor stranice u sredini. Započeto je objavljivanje „Asteriksa i sina“ (u nastavcima), predstavljena je nova epizoda „Modesti Blejz“ u crtačkoj interpretaciji Nevila Kolvina, premijerno je na stranicama u boji startovao Aspirijev serijal „Zefid“, a od humorističkih stripova prisutni su „Hogar“ i „Redov Bili“. Korbenov „Den“ se dva broja kasnije privodi kraju. Sa unutrašnjih strana nestali su , do tada redovni, tekstualni prilozi. Od tog trenutka, „Stripoteka“ više neće objavljivati ni radove domaćih autora.
Najnovija epizoda Hermanovog „Džeremaje“ pod nazivom „Julijus i Romea“ objavljena je u 913. broju. Nešto kasnije (916), na kolornim stranama „Zefida“ zamjenjuje „Najamnik“ Vinsenta Sergreljesa, naredni broj donosi premijeru serijala „Ratnici sa Akbara“ (orginalno: „Potraga za onovremenskom pticom“) Loazela i Tendra, a u 921. broju tek okončanog „Najamnika“ nasleđuje „Taxi“ Alfonsa Fonta. Broj 926. predstavlja „Frensisa Falka“ Fuentea i Kortedjanija, a u narednom „Taxi“ zamenjuje strip „Alef – Tau“ Arnoa i Žodorovskog, 928. donosi prvu epizodu Fontovog serijala „Zarobljenik zvezda“, a 933. „Kosmički putnici“ Pola Žijona sa svojom poslednjom epizodom startuju na kolornim stranama, dok se u narednom pojavljuje prva epizoda „Komanče“ koju je, posle Hermana, nacrtao Ruž. Broj 936. (02.07.1991), sa „Jugurtom“ u epizodi „Mesečeva brda“, nezavršenim „Kosmičkim putnicima“ i sa po jednom stranicom „Hogara“, „Redova Bilija“ i „Dvotočkaša“, predstavljao je poslednju pojavu „Stripoteke“ u bivšoj Jugoslaviji.
NOVA „STRIPOTEKA“
Posle duge pauze od preko osam godina na kioscima je, bez posebne najave i bilo kakve pompe, osvanu 937. broj ponovo rođene „Stripoteke“. U podnaslovu lako prepoznatljivog logotipa više nije pisalo „Jugoslovenska strip revija“, već „Revija svetskih stripova“. Zadržan je vizuelni izgled, a na 48 unutrašnjih strana i koricama objavljeni su prva epizoda „Largo Vinča“ Franka i Van Hamea, „Video Kića“ Midama, „Dvotočkaši“ Gotea, „Hogar“ Dika Brauna i „Mali Spiru“ Žanria i Tome (na zadnjoj strani u boji). Redakcija je u tekstu povodom izlaska broja najavila uvođenje redovne kontakt rubrike, dok se istovremeno pojavila informacija o izlasku poslednjeg, 16. toma edicije „Princ Valijant“ Herolda Fostera. Naredni broj predstavlja serijal „Soda“ Tomea i Varnata, 938. novu epizodu „Astera Blistoka“, a zatim će uslediti „Konjanici noći“ Rodolfa i Ruža i „Bernard Prins“ Aidana i Grega. U 942. broju „Stripoteka“ povećava obim unutrašnjih strana na 56 (on se više neće menjati) i objavljuje „Tarzana“ Rasa Maninga. Broj 943. donosi drugu epizodu „Largo Vinča“ i nastavak „Princa Valijanta“ iz ranijeg perioda revije. U narednom je završena (prekinuta još 1991) epizoda „Podzemna grobnica“ Žijonovih „Kosmičkih putnika“, predstavljena jedna epizoda Somerovog „Frenka Kape“ i započet kraći serijal „Rat Bogova“ španskog tandema Tha – Martin. Broj 945. donosi prvu epizodu serijala „Dalas Bar“ Haldemana i Marvana, kao i kraću priču o rođenju glavnog junaka stripa „Torgal“. U 946. broju (juli 2000), objavljena je na epizoda „Jugurte“ Franca i Vernala, kao i kratka dopunska storija iz serijala „Ratnici sa Akbara“. Kao urednik, prvi put se potpisuje Sibin Slavković. U istom broju, najavljen je izlazak edicije „Konan“, prava dva crno-bela albuma iz serijala „Komanča“ tandema Herman – Greg i prvog albuma (u boji) Lozelovog „Petra Pana“. Bio je to prvi neposredni rezultat tek formiranog „Kluba Stripoteke“ u martu 2000.godine.
Dva broja kasnije, predstavljen je početak četvrte epizode „Ratnika sa Akbara“ pod nazivom „Crno jaje“, koja će se završiti u narednom broju u društvu „Bogija“ i kreaćeg stripa Mila Manare. Broj 950. donosi poslednji nastavak serijala „U ime svih mojih“ Žijona i Kotijasa, naredni nastavlja sedmu epizodu „Valerijana“, a sa epizodom „Torpeda“ najavljuje njegovo redovno pojavljivanje. Uslediće jedan za drugim: „Ivanel“ Velilana, „Lester Kokni“ Franca, „Hans“ Rosinskog i Dušatoa, peta epizoda „Ratnika sa Akbara“, kao i petnaesta „Astera Blistoka“. Od 954. broja ponovo se pojavljuju tekstualni prilozi, a od prvih saradnika odazvao se Zoran Đukanović. Kasnije mu se pridružuju Vasa Pavković, Zdravko Zupan, Zlatko Milenković, Bojan Đukić, Momčilo Rajin i Aleksandar Manić.
Od 957. broja, „Stripoteka“ u svom zaglavlju počinje da označava 33. godinu svog postojanja, mada je pre toga, uvažavajući dugi prekid, neprekidno navodila znatno kraću godišnjicu. Bio je to rezultat male javne rasprave i argumentovanog predloga da se, bez obzira na pauze, ne preskače nijedna protekla godina. Naredni broj donosi prvi deo zanimljivog serijala „Tugovanka za izgubljenim pustarama“ Rosinskog i Defoa (biće objavljene sve četiri epizode), kao i prvu tablu humorističkog stripa „Džoe Bar“ Kristijana Debarea. Ubrzo će ovaj strip steći brojne poklonike (posebno među ljubiteljima motora) i uz „Hogara“ i „Redova Bilija“ postati redovan gost na stranicama „Stripoteke“. U 959. broju objavljena je početna epizoda „Krana“ Erika Herenguela, u nerednom drugi deo „Žiga sudbine“ Žulijara i Kotijasa, a 963. broj predstavlja prvu epizodu Francovom najnovijeg serijala „Lutka od slonovače“. Usledili su „Psi kiše“ Kolina Vilsona i Gordona Reniea (967), deseta epizoda „Torgala“ Rosinskog i Van Hamea (968),  23. epizoda „Bluberija“ Žiroa i Šarlijea (969), kao i neobjavljene epizode stripova „Taxi“ (972) i „Kapetan Roner“ (975) Alfonsa Fonta. Broj 978. donosi „Bernarda Prinsa“ Denija i Grega, a naredni petu epizodu „Džonatana Kartlanda“ Blank-Dumona i Harlea.
Oktobra 2004. godine, u 986. broju, najavljen je izlazak druge knjige Svetozara Tomića pod nazivom „Do visina Olimpa“. Broj 992. donosi početnu epizodu „Abrahama Stona“ Džoa Kjuberta, 996. objavljuje „Stratosa“ Miguelanha Prada, naredni broj predstavlja „Dastija Dauna“ tandema Alves – Boumazel, a 998. prvi deo serijala „Moderni Ciceron“ Žijona i Malke. Istovremeno najavljen je izlazak knjige „Krejzi Ket“ Džordža Harimana koju je priredio Svetozar Tomić. U 999. broju objavljena je druga epizoda „Abrahama Stona“ i prigodan test Vase Pavkovića povodom desetogodišnjeg jubileja knjižare „Alan Ford“ na Novom Beogradu.
U trenutku izlaska ovog jubilarnog broja, „Klub Stripoteke“ ima više od 1300 članova, do sada je objavljen 51 album, izdate su dve kapitalne knjige, serijal „Akira“ Katsuhira Otoma (od ukupno 40 sveski) stigao je do 31. broja, a matično izdanje već šest godina od svog obnavljanja izlazi redovno i bez kašnjenja. Priznajmo, da li iko tome mogao da se nada pre, recimo, desetak godina?
Slavko Draginčić